Help, ik wil niet meer ... snacken!

Gepubliceerd op 30 januari 2022 om 13:17

Herken jij dit?

 

Je komt 's ochtends beneden. Wat zie je als eerste liggen? Een opgefrommelde lege zak chips en tucjes.

 

Shit, je had je nog zo voorgenomen om ze niet te pakken! Het weerstaan van naar de voorraadkast lopen ging een half uur goed, daarna ging je overstag. 

Oké, vooruit dan, maar dit keer zou je het echt alleen bij een klein schaaltje houden. De zak blijft op het aanrecht (tip van een vriend). Het schaaltje mag mee op de bank bij de Netflix-serie.

En dan nu het besef ...  weer foute boel, de hele zak op, hoe vaak ben je op en neer gelopen naar de aanrecht?

Waarom doe je dit, je kan niets volhouden!

Zo start je je nieuwe dag met een slecht humeur.

 

Wat gaat er verkeerd?

 

In situaties als deze praat ik niet over verkeerd. 

De gewoonte doorbreken daar zit het hem in, dat is moeilijk. Wij mensen zijn gewoontedieren. 

Een gewoonte is iets wat je automatisch doet, zonder er bij na te hoeven denken. Je brein kent dit van je en wil graag dat dit zo blijft, dit is je comfort-zone, wat je gewend bent.  Zo is het snacken in de loop van de tijd een gewoonte geworden.

 

Hoe kan ik de gewoonte doorbreken en een nieuwe eigen maken?

 

Om een gewoonte te doorbreken is meer nodig dan alleen de wilskracht om het snacken niet te willen doen. Alleen met die gedachte ga je het niet redden. We hebben onze wilskracht voor zoveel dagelijkse dingen nodig, daar past de gedachte van niet willen snacken niet bij.

Beter is het om het op een andere manier aan te pakken. Kleine stapjes zetten is makkelijker, je gedrag veranderen, dat helpt je brein en is makkelijker om de nieuwe gewoonte aan te leren.

Inzicht krijgen in hoe de snack-situatie nu is is de eerste stap. Bekijk het eens van een afstandje en neem het door.

Wat doe je? Waar zit je? Wat gaat er aan vooraf? Hoe ziet de gewoonte er uit? Eet je wel voldoende en voedzaam?

 

Eerst onderzoek,  daarna actie!

 

Belangrijk is dus dat je eerst de gewoonte gaat bekijken, inzicht krijgt in de hele situatie. Dat zijn we niet gewend te doen, we willen meteen in de actie-stand.

"Vanaf vandaag eet ik nooit meer chips".

Dat is de valkuil waar we in stappen.

Wil je echt nooit meer chips eten? Is dat echt de juiste oplossing? 

Mijn hierboven beschreven mini-inzicht-onderzoekje, doe dat, stel jezelf de vragen die ik je ook zou stellen. Ben eerlijk! 

Kijk dan eens of mijn 4 tips voor actie bij jou en je antwoorden passen!

 

Tips om gezonder om te gaan met snacken.

 

 1. Denk in wat je wel mag;

Denken in wat wel mag is makkelijker, positief en helpend.

Hoeveel avonden snack je nu? Zet een kleine stap en verminder dit, bijv. van 5 avonden naar 3, of kies bewuste dagen waarop je wel mag snacken van jezelf. 

Sta jezelf toe te mogen snacken, eet bewust, geniet ervan, zorg dat je met aandacht eet. Zo zul je jezelf er niet meer in verliezen en er ook minder van eten. Het is geen automatisme meer waar je niet bij nadenkt en ongemerkt teveel eet.

 

2. Verander de situatie;

Door de situatie te veranderen help je je gewoonte te doorbreken. Hier heb je geen wilskracht voor nodig, je past de omgeving aan. 

Waar ligt de snack? Is dit zichtbaar? Leg hem eens op een andere plek, wat verder weg in de kast of in een afgesloten blik of trommel. Uit het oog, uit het hart gaat hier ook op.

Kijk ook eens naar waar je zit met het snacken, ga eens op een andere plek zitten zodat je meer moeite moet doen om bij de chips te komen, zodat het schaaltje verder weg staat. Eet eens met je andere hand, dan pak je minder, echt waar!

Is het snacken bij de TV of Netflix? Ga dan eens een avond wat anders en wat actiefs doen. Bewaar de was en vouw hem op, ga een puzzel maken aan de eettafel, pak een boek en nestel je in een andere stoel. 

 

3. Bedenk een als, dan- plan;

Hier ga je je gewoonte ombuigen in een concreet nieuw plan. Je kiest een alternatief en gaat dat bewust toepassen. Je creëert een nieuwe gewoonte. Schrijf je plan op!

Dit kan zijn;

Als ik de snacks wil pakken, dan loop ik naar de kraan, drink een glas water en pak ik een handje ongebrande noten.

Als ik Netflix ga kijken, dan zet ik een kop thee en een zelfgebakken haverkoekje voor me op tafel.

 

4. Registreer je vooruitgang;

Ga bijhouden hoe vaak het gelukt is om je plan uit te voeren.

Zet een notitie in je digitale kalender, zet een vinkje op een papieren overzichtje, kies een manier die bij je past.

Dit helpt je, echt! Je ziet hoe vaak het lukt en dat motiveert en is positief. Het helpt je doorgaan. Het in je hoofd bijhouden is niet voldoende omdat het niet accuraat is, je weet het niet precies en je bent voorzichtig.

 

Succes met gezonder en minder snacken!

Wil je laten weten of dit je helpt? Misschien heb jij nog andere tips voor de lezer? Of wil je een andere gewoonte doorbreken? 

Laat het me weten en mogelijk gaat mijn volgende blog er over!

 


 »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.