Snooze it or lose it?

Gepubliceerd op 25 februari 2022 om 11:55

Snoozen is slecht, Snoozen moet je echt niet doen, Snoozen kan geen kwaad, het is niet zo'n probleem als men zegt!

Weet jij nog wat je moet geloven?

In deze blog ga ik je niet vertellen wat jij moet geloven of wat jij moet doen. Ik ga ook geen mening verkondigen of het wel of niet goed is. Wel ga ik je vertellen wat snoozen met je doet. Daarna kan jij zelf beslissen wat je van je eigen snooze-gedrag vindt. Wil je er iets aan doen? Lees dan ook mijn helpende tips.

Eerst twee vragen voor jou;

 

1. Wat versta jij onder snoozen? 

Is snoozen omdraaien en echt weer in slaap vallen of is snoozen een middel om langzaam wakker te worden?

Daar zit al een verschil.

Als jij de snoozeknop indrukt en een beetje ligt te dutten, de dag die voor je ligt overdenkt, wat je aan gaat trekken, welk ontbijtje je klaar gaat maken of je luistert lekker naar de geluiden buiten. Dat noem je misschien wel snoozen maar dat is geen probleem voor je lichaam omdat je wakker blijft. Het draagt bij aan het ontwaken, echt wakker worden, je lichaam ondergaat geen slaap-proces.  Je kan je wel afvragen hoeveel tijd je hiervoor uittrekt, 1 x snoozen zou genoeg zijn.

Als jij de snoozeknop indrukt en echt weer inslaapt, lees dan zeker verder, hierover gaat deze blog.

 

Mijn vervolgvraag is;

2. Wat is je reden om te snoozen?

Geniet je van dat heerlijke gevoel, nog lekker even omdraaien en te slapen, je koude arm weer onder het warme dekbed? Of ben je al een tijd moe en futloos en geeft dat beetje snooze-slaap je extra energie? Misschien zie je op tegen de dag of ben je een avondmens en lag je laat in bed?

Ben eerlijk naar jezelf en ontdek wat je werkelijke reden is! 

Inleveren van waardevolle slaap

Terug naar wat snoozen met je doet.

Wanneer je je wekker bewust vroeger zet om nog te kunnen snoozen (omdraaien en verder slapen) dan lever je waardevolle slaap in. Je snooze-tijd is namelijk te kort om te spreken van een powernap (+/- 20min) en je doorloopt zeker geen hele slaapcyclus (90-120min). 

Vaak onderbreekt je wekker je in je diepe slaap waardoor je moe wakker wordt. Je hebt een slaapcyclus niet volledig doorlopen en je hebt je REM slaap gemist. 

De slaap die je in je snooze-tijd pakt voegt niets toe, terwijl jij misschien denkt dat het de oplossing is voor je vermoeide wakker worden.

Verstoren van je slaap- waakritme 

Voor ons gevoel hebben we een wekker nodig. We hebben afspraken en werkverplichtingen en mogen niet te laat komen. Dat klopt helemaal.

Toch, de wekker en het snoozen verstoort onze biologische klok, ons slaap-waak ritme. Ons lichaam kan zelf zijn eigen wekker zijn. Ja, dat klinkt zweverig en een beetje vreemd, het werkt wel zo!

Als je een goede slaap hebt wordt je wakker als je uitgerust bent, je lichaam kiest daarvoor het meest gunstigste moment. Dat vertrouwen in ons lichaam zijn we een beetje kwijt, we durven er niet meer op te varen!

Ik ga niet het advies geven dat je je wekker niet meer moet gebruiken. Wel kan je met kleine stapjes en mijn tips dichter bij je biologische klok komen, je eigen slaap en waak ritme, weer op je lichaam vertrouwen!

Ben je een avondmens? Dan kan een slaap-waakritme je helpen om makkelijker vroeg uit bed te kunnen, ook jouw lichaam kan daar aan wennen. Ben je er wel van bewust dat wanneer je een paar dagen dit ritme loslaat je weer naar je biologische klok teruggaat. Dan weer terug naar je niet-natuurlijke ritme gaan zal je even kruim kosten.

Advies

Gebruik jij je snooze-tijd om je om te draaien en echt nog te slapen?

Graag geef ik je het advies om je wekker op de tijd te zetten dat je er echt uit moet. Na bovenstaande te lezen begrijp je waarom. Door die snooze-tijd te schrappen en het aan je slaap te plakken maak je er wel waardevolle tijd van. Je maakt je slaapcyclus af en dat geeft je meer energie en een uitgeruster gevoel.

Tips to lose the snooze

Een vast slaap-waakritme;

Ga op dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op, ook in het weekend. Je lichaam gaat dit herkennen en gaat je helpen. Je gaat uit jezelf wakker worden, wat het beste is. De wekker is dan puur voor de zekerheid.

Gebruik het daglicht;

Als je wakker bent, schuif je gordijnen open en kijk naar buiten, maar zorg ook dat je overdag daglicht pakt. Dit draagt bij aan een goed slaap-waakritme!

Zet je wekker zo laat mogelijk;

Je gebruikt je slaap waardevol. Stel het uit bed gaan niet steeds uit, stap er uit, je voelt je krachtiger en energieker. 

Zet je wekker/ mobiele telefoon ver weg;

Door hem op je nachtkastje te leggen is de verleiding groot om te snoozen. Leg hem zover weg dat je uit bed moet. 

Koop een wekker zonder snooze-functie;

Is een rigoureuze tip, maar helpt echt de gewoonte te doorbreken.

Maak het wakker worden aangenaam;

Zoek een fijne wake-up toon, zorg dat je een lekker ontbijtje hebt om naar uit te kijken, koop de lekkerste douche-gel of hang een fijne goedemorgen gedachte of  quote naast je bed.

 

Welke tip heb jij?

 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.